Nemzetközi stratégiai partnerség, melyet az Európai Unió támogat

A 2019/20-as tanévvel véget ért a projektünk. Szeptember végén nemzetközi projekttalálkozóra került sor az Apagyi Zrínyi Ilona Általános Iskolában a négy partnerország képviselőinek részvételével. Izgalmas volt ez a hét, tele a témához kapcsolódó programokkal. Az iskolában folyó munka megismerése után fogadta a csoportot a Polgármester Úr is, majd látogatást tettünk a különböző termelői portákon. Lukács Zoltánné, Maczali János és Somogyi Ferenc bemutatta a virágtermesztés, dohány- és almatermesztés titkait – a vendégek nagy örömére. A Nyíregyházi Élményközpontban tett látogatásuk során tanulmányozták a természettudományos tantárgyak modern oktatását. A Jósa András Múzeum éppen A Szinyei kiállítást kínálta, ami szintén lenyűgöző volt. Kirándulásaink során Tokajban az interaktív Borászati Múzeumot és a szőlőültetvényeket ejtettük útba. Mindkettő nagyon tanulságos volt. Budapestet is megmutattuk vendégeinknek. A Fűvészkertben és a Parlamentben tett látogatás is nagyszerű élmény volt mindnyájuknak. A parlamenti látogatást Magyar Sándor- régi kedves tanítványunk -–segítségével bonyolítottuk le. Ezúton is köszönünk minden támogatást! Természetesen a projekt utolsó évének megtervezése is nagyon fontos szerepet játszott a hét folyamán.

Sajnos a pandémiás helyzet miatt a nálunk megrendezendő rövidtávú diákcsere nem valósulhatott meg, pedig a tervezési, szervezési feladatokkal már elkészültünk. Sok apagyi család szívesen látott volna vendégül cseh, szlovák, román ill. lengyel gyerekeket. Elmaradt a projektzáró rendezvény Csehországban is. Mindez közös megegyezés eredménye volt, a feladatokkal már túlnyomórészt készen voltunk.  A kollégákkal telefonon, e-mail-ben, facebook-on tartottuk a kapcsolatot ill. osztottuk meg saját produktumunkat. Ilyenek voltak a növénygyűjtemény, a minikert folyamatos gondozása, digitális tananyagok ill a diákfotókból készült kiállítás.  A nyár folyamán három kirándulást is szerveztünk a tanulóknak az Erasmus+ pénzügyi támogatásából. Szinte minden tanuló részesült ebben. Voltunk Lillafüreden, Diósgyőrben,A Debreceni Botanikus kertben és a Kerekerdő élményparkban, valamint Szatmári körúton. A projektzáró rendezvényt Tokaji kirándulással kötöttük össze. Jutalmul édességet kaphattak az osztályok és vásároltunk még a minikert (ami zömmel gyógynövényekkel van beültetve) fenntartásához több eszközt is.

A záróbeszámoló elkészült, most a nyilvánosság számára történő megosztás zajlik. Ez volt a 3. projektünk az Európai Unió és a Tempus Közalapítvány támogatásával. Köszönjük a nagyszerű lehetőséget.

 

 

Feladatok:

Domino

Természeti kincseink

Rejtvény

 

 Diákfotók a mobilitásokon:

 

Jutalmazás:

 

Kiállítások:

 

 Kirándulások 2020:

 

 Minikert:

Nemzetközi projekttalálkozó Apagyon:

2017-2020

A projektet az Európai Bizottság, valamint  Nemzeti Irodánk a Tempus Közalapítvány támogatja.

Nemzetközi stratégiai partnerségünk futó projektjének második éve is eltelt. 2017.09.24. és 28. között Szlovákiában Jamnik településen  rendeztük meg a  pedagógusok projekttalálkozóját. Erre az eseményre jellemzően az iskolák igazgatói és a páylázat koordinátorai utaztak el. Értékeltük az első évet, majd  megterveztük a második év aktivitásait és mobilitásait. Megnéztük az iskolát és részt vettünk tanítási órákon, különösen a logopédia óra tetszett. Fogadtak bennünket az Oktatási Minisztériumban Zsolnán, ahol összehasonlíthattuk egymás oktatási rendszereit. Kirándulásaink alkalmával megnéztük Zsolnát és eljutottunk Chopok-ra. Jó hangulatú hasznos találkozó volt.

Tanulói rövidtávú mobilitások

2019.04.01. és 05. között  Szatmárnémetiben  töltött el 4 tanuló és 2 pedagógus egy hetet. A vendéglátó iskola nagy szeretettel fogadott minket. A program minden pontja megfelelt a projekt célkitűzéseinek. Az osztályokban tett látogatások tanulságosak voltak, jól tudtak a gyerekek együttműködni. Tetszett, hogy népviseletben fogadott bennünket egy osztály a tanár nénijükkel együttn akik szép műsorral kedveskedtek. Jibou-ban megtekintettük a botanikus kertet és láttuk a Sárkány völgyet, ahol óriási homokkő képződmények alakultak ki. Nagykárolyban a kastélyt és parkját néztük meg, míg a Szejke farmon kézműves tevékenységeket próbálhattunk ki. Sok más érdekeset láttunk Szatmárnémeti központjában is, a Római kert tele volt növényritkaságokkal. A tanulók ifjúsági táborban aludtak, romániai kollégák felügyeletével.

2019.05.13. és 17. között Lengyelországban, Leszno városában jártunk. Szintén 4 diák és 2 pedagógus utazhatott. Itt családoknál voltak a gyermekek elszállásolva ami által új élményekkel gazdagodtak. Ámultak a modern, jól felszerelt iskolán. Robotika órán vettek részt és tájékozódási versenyen a helyi erdőben, ahol interaktív módon ismerhették meg az erdő életét. Fogadta a csoportot a polgármester helyettese aztán megnézhették Leszno nevezetességeit, majd együtt készítettek fürdőgolyót a találkozán résztvevő gyerekek. A kirándulások alkalmával botanikus kertet, japánkertet, arborétumot és szökőkút-show-t nézhettek meg. Hajókáztak a Kórnik-i tavon és tettek egy sétát Wroclaw óvárosában. Esténként a család szervezett közös programokat, amelyeket nagyon élveztek. Élményekkel gazdagon tértek haza.

Az év során a gyerekek festettek tájképeket, amelyeket kiállításon mutattunk be. Gyalogosan és kerékpárral túráztak a természetben, gyűjtöttek terméseket, készítettek kollázsokat, vetettek és ültettek a kis kertünkben, illetve fotókat készítettek a természetről. Tanítási órákon sokat tanultak a környék növényvilágáról és annak védelméről. Elkészült a gyógynövény gyűjtemény is, „Herbáriumunk” növényeit pedig táblákkal láttuk el. A projekt által támogatott iskolai kirándulás alkalmával is a természet titkait kutattuk!

 

Videó: Apagy természeti szépségei

 Szlovákia képekben:

Nemzetközi projektünk első évének végére értünk. „A természet titkai és csodái” téma keretein belül két rövidtávú diákmobilitást bonyolítottunk le.

2018. május 14-18-ig egy hetet Csehországban, Mecholupy település kis iskolájában tölthetett négy tanuló és három pedagógus. Megismertük az iskolát, a gyermekeket, tanárokat és nevelőnőket. Tanítási órákon dolgoztunk és tanultunk együtt a cseh, szlovák, lengyel és román iskolásokkal. Jutott idő gyalogtúrákra, közös játékra a parkban és kirándulásokra. Nagy élmény volt a Pilsen városban található Állatpark és Botanikus kert bejárása. Itt az állatok az élőhelyüknek megfelelő növényi környezetben élnek. Volt szerencsénk gyönyörködni a Cseh-Svájc Nemzeti Parkban. A Kamenyec folyón tutajoztunk, a túraútvonalakon jól megfigyelhettünk az erdei és hegyi növényzetet, a homokkőképződményeket, amelyek különféle formákra hasonlítottak. A projektmenedzsment büdzséjéből vásárolt táblagépekkel a tanulók fényképeztek és videót készítettek. Zatec városka régi és új központjában is sétálhattunk, itt jól megfigyelhető volt a középkori városokra jellemző városfal, várkapu, főtér, templom, piac és polgármesteri hivatal egysége. A Komló Múzeumban végig követhettünk a komló termesztésének fáradságos folyamatát. A Kapucinus templom kertjében is növényritkaságokat láthattunk, szépen gondozott környezetben.

2018. június 04-08-ig öt tanuló és két pedagógus Szlovákiában, Jamnik település iskolájában vendégeskedett. A szokásos ismerkedés, tanórai tevékenységek, közös műsorok után itt is kirándulások során ismertük meg a környék jellegzetességeit. Játszhattunk óriási parkokban, volt workshop a Természetrajzi Múzeumban, idegenvezetők mutatták be az Alsó Tátra növényvilágát. Körbe sétáltuk a Csorba tavat, jártunk Zsolna városban és Liptószentmiklóson. Mindannyian élményekkel gazdagon tértünk haza. Sokat tanultunk, tapasztalhattuk a nyelvtudás fontosságát. Az ilyen alkalmak nagymértékben hozzájárulnak ahhoz, hogy európai identitásunk elmélyüljön. Az évközi kreatív tevékenységek során a gyermekek fantáziája és kézügyessége sokat fejlődött. A téma segíti a környezettudatosság és esztétikai érzék fejlődését. Tanulóink mindkét alkalommal kollégiumban laktak és ez is élmény volt a maga szabályaival.

Benga Andrásné

A "Természet titkai és csodái" iskolai  nemzetközi projektünk első feladatát 2018. február végéig teljesítettük, miszerint növények illusztrációit kellett a tanulóknak rajzolni, illetve festeni, majd a képekből kiállítást rendezni. A munkák szinte minden osztályban nagy örömmel, különféle technikákkal készültek. A gyerekek piros pontokkal értékelték a nekik tetsző alkotásokat, de nem maradt el a szaktanári értékelés sem. A helyezettek oklevélben és tárgyjutalomban részesültek.

Továbbá interaktív ismeretterjesztő előadáson vett részt február 20-án egy tanulói csoport a községi könyvtárban, melyet Dr. Hajdú Zsanett biológus, gyógynövénykutató tartott. Mivel a téma remekül illeszkedett a projekt témájához, örömmel elfogadtuk a könyvtár meghívását. Bővíthettük ismereteinket a szavanna és a dzsungel növényvilágáról, végül egy rövidfilmet is megnézhettük a gyógyító hagyományokról. Az előadás mindenkinek nagyon tetszett.

Benga Andrásné

Újból nyertes pályázatot indítunk Az Erasmus+ Program keretében futó Iskolai, Óvodai stratégiai partnerségek keretében.

Az Európai Bizottság támogatja a programot.

A projekt címe: „A természet titkai és csodái”

                        „Geheimnisse und Wunder der Natur”

Időtartama: 2017.09.-2020.09.

Szerződésszám: 2017-1-CZ01-KA219-035462_4

Partnerországok: Csehország, Szlovákia, Románia, Lengyelország, Magyarország 

2017.11.27 -2017.12.01-ig Leszno városban, Lengyelországban volt az első nemzetközi projekttalálkozó, amelyen az iskolák igazgatói és kapcsolattartói vettek részt. Itt áttekintettük az új projektet, részletesen kidolgoztuk az első év feladatait. Emellett jutott idő a lengyel iskola működésével ismerkedni, a saját iskolánkat és környezetét bemutatni, tanítási órákat látogatni, kollégákkal tapasztalatot cserélni és a környék látnivalóit megnézni, olyanokat persze,amelyek szorosan kapcsolódnak a projekt témájához. Az elnyert pénzből tudjuk finanszírozni az aktivitásokat és mobilitásokat, valamint kirándulásokat, melyek célja a természet, a természeti csodák megismerése, prezentálása, digitális eszközök használatával. Mini kertet is fogunk kialakítani, melynek gondozása remélem örömöt fog okozni mindnyájunknak. Munkában gazdag évek elé nézünk.

Benga Andrásné

A Projekt címe: „Das Tier nicht nur als Freund, sondern  auch als Medizin”

A Projekt kódja:2014-1-CZ01-KA201-001691­_4

Szerződésszám: 14/0045-KA2SE/1691

Apagyi Zrínyi Ilona Általános Iskola

 

Az Apagyi Zrínyi Ilona Általános Iskola három évig dolgozott a Tempus Közalapítvány Erasmus +, KA2 stratégiai partnerségek keretein belül. A projekt címe „Az állatok nemcsak barátok, hanem terapeuták is”- „Das Tier nicht nur als Freund, sondern auch Medizin”. Nemzetközi partnereink voltak Csehország, Németország és Románia. Az első évben a háziállatok, majd az erdei állatok kerültek a figyelem központjába. Ez a téma nagyon érdekes volt a tanulók számára és sokoldalúan fel tudták dolgozni. Festettek képeket az állatokról, barkácsoltak újrahasznosítható anyagokból álarcokat, gyermekdalokat illusztráltak, saját állataikat fotózták és szólásmondásokat ábrázoltak, ill. illusztráltak. Elkészítették Magyarország térképét a jellegzetes őshonos állatokkal. Természetesen a tanulók alkotásait kiállítás keretében mutattuk be az iskola nyilvánosságának, melyekből mára, a projekt eredményeként már többnyelvű képeskönyv lett. Kirándulások alkalmával jártak a tanulóink a Nyíregyházi Állatparkban, a Madárkórházban a Hortobágyon, Magyon, a lovas tanyán, Gyöngyösön a Természettudományi Múzeumban és Napkoron, az erdei iskolában, a MEGOSZ juniálisán. Ezeken kívül voltunk moziban, háromdimenziós filmet láthattunk és jártunk a Fővárosi Nagycirkuszban is. Külföldi utazásokra is volt lehetőség diákok, tanárok számára egyaránt. Remek tapasztalatcsere volt Németországban, Romániában és Csehországban, de Apagy is otthont adott egy nemzetközi diákcserének. Nem fogjuk elfelejteni a látogatást Borken régió tankerületében, a hollandiai kiruccanást, a Prágai Állatkertet, a „Föld Napja” ünneplését Szatmárnémetiben, a medvebocsokat és kutyás bemutatót Mecholupyban. Mindeközben ismeretségek köttettek, barátságok szövődtek és gyakoroltuk a német nyelvet.  A projekt 3. évében, a 2016/17-es tanévben a dzsungel élővilágával mélyebben ismerkedtünk meg.  Elkészült egy dzsungel-sarok élő trópusi növényekkel, melyet a tanulók nagy örömmel nézegettek és folyamatosan rendezték azt be a jellegzetes plüss-állatokkal. 10 fős nemzetközi pedagóguscsoportot fogadtunk Apagyon, iskolánkat, tanulóinkat bemutattuk a vendégeinknek. Gazdag program várta őket a hét folyamán, s reméljük jó hírünket vitték tovább a saját országukba. Legnehezebb feladat a veszélyeztetett illetve kihalóban lévő magyarországi állatok bemutatása volt, ppt formában. Most szembesültünk azzal, hogy nem kevés az ilyen állatok száma nálunk sem, nagy gondot kell tehát fordítani ezek megóvására. Minden általunk készített anyag az iskolában megtekinthető, a falu könyvtárában is elérhető. Készült molinó a 3 év legszebb pillanataiból, de a tájékoztatás szempontjából fontos leporelló is. Ez a nemzetközi projekt számtalan lehetőséget biztosított arra, hogy az iskolai életet, a tanulást színesebbé változatosabbá tegyük és a gyermekeket az állatok szeretetére és környezettudatos viselkedésre neveljük. Ezúton is köszönjük a Tempus Közalapítvány támogatását! A projektre büszke a település is, s az önkormányzat támogatását is élvezzük.

 

Internationale Partnerschaften: pdf

 

Benga Andrásné

a projekt helyi  koordinátora

Beszámoló

Erasmus+ nemzetközi partnerség

A projekt időtartama: 2014-2017. (3 év)

A projekt 3. évében vagyunk.

Készült: Apagyi Zrínyi Ilona Általános Iskolában

Téma: ERASMUS+ Nemzetközi partnerség – Az állatok nem csak barátok, hanem terapeuták is című projekt keretében nemzetközi tanár-diák találkozó Németországban, Gescher település „Brüder Grimm Schule” iskolában.

 

Az ERASMUS+ Az állatok nem csak barátok, hanem terapeuták is című projekt keretében iskolánk 6 tanulója és 2 kísérő pedagógusa 2017. 04. 03. és 04. 07. között látogatást tett a németországi Gescher település iskolájába. Ide 1-4. osztályig járnak a gyerekek, összesen 160 fő. Az iskola sajátossága: az egyéni fejlesztés kis csoportos oktatás keretein belül, mivel a tanulók mindegyike küzd valamilyen egészségügyi, magatartási vagy tanulási nehézséggel. Az első napon találkoztunk a pályázatban részt vevő partner országok csoportjaival, a vendéglátó német, a romániai és a cseh csoportokkal. Az ismerkedés megkezdődött. A munka nyelve a német nyelv. A délelőtt folyamán bemutatták a helyi iskolát, a pedagógusokat, látogatást tettünk a tanítási órákon. Bepillantást nyertünk az ott folyó munkába, módszerekbe. Az iskola tantermei, folyosói a projektnek mefelelően a tanulók munkáival voltak díszítve. Láthatóan sokat foglalkoztak a témával. Tanulóink bátran kezdtek beszélgetésekbe, aktívan vettek részt a tevékenységekben. A programok a négy ország tanáraival és diákjaival közösen folytak. Délután az iskola területén együtt játszhattak, lovagolhattak. A második napon együtt tekintettük meg a vendéglátó német gyerekek műsorát. Ezt követően állomásos játékban vettek részt a tanulók. A csoport együtt töltötte a délutánt a frankenhofi vadasparkaban, ahol játékra is volt lehetőség. Simogathatták az állatokat. A harmadik napon látogatást tettünk a Friebe tanyára. A gyerekek szívesen etették, simogatták az ott lévő állatokat. Délután a Méhészmúzeumban jártunk, ahol sok érdekességet hallhattak a méhek életéről. Rövid sétát tettünk Gescher központjában, a harangok városában. A negyedik napot Münster város állatkertjében töltöttük. Sok-sok állatot figyelhettek meg egészen közelről. Az állatkerti séta után Münster belvárosában tettünk sétát, megnéztük az óvárost, több szép templomát, jellegzetes épületeit. Az utolsó napon erdei túránk volt, alacsony kötélpályán próbálhatták ügyességüket a gyerekek. A programok során a különböző gyermekcsoportok és tanárok ismerkedtek egymással, tapasztalatokat gyűjtöttünk, a mi oktatási módszereinkről is képet alkothattak a vendéglátók. Diákszállón voltunk elszállásolva, gyönyörködhettünk a tájban, a német kisvárosokban. Nagy felelősség gyerekekkel külföldre utazni. A nagy távolság miatt repülőgéppel tettük meg az oda-vissza utat, mely különleges élmény volt mindannyiunk számára.

Összességében tartalmas, ötletes programokban gazdag napokat töltöttünk el együtt a másik három ország diákjaival és pedagógusaival. A gyerekek kitekintettek a világba, fejleszthették nyelvtudásukat, gyakorolhatták az ismerkedést, a kapcsolatteremtést más országbeli társaikkal, és a felnőttekkel egyaránt. A projekt témája is elősegítette mindezeket. A tanulók óriási élménnyel gazdagodtak, maradandó emlékeket tudtak elraktározni maguknak. A hét folyamán szerzett tapasztalatok a későbbiekben mindenképpen segíthetik előrehaladásukat, boldogulásukat. Örülünk, hogy van egy ilyen pályázatunk, mely során az európai országok oktatási rendszerét összehasonlíthattuk a sajátunkkal.

 

Apagy, 2017. 04.11.

 

                        Benga Andrásné                              Siklódi Lászlóné

                        projekt kapcsolattartó                      kísérő pedagógus

Copyright